tisdag 4 december 2012

Hamburgare med "Big Mac"-dressing och nybakat hamburgerbröd

Så var det då dags för ett premiärinlägg i mitt egna lilla påhitt Battle of the burgers där jag lovat mig själv att hitta det absolut bästa receptet på en hemmagjord hamburgare. Eller hambujae som dom säger här i Kalmar, vi ska äta hambujae o kååv mé måmå i Kaama.

För ett par inlägg sedan gav jag ICA och deras kött en brasklapp och lovordade i stället Citygross och deras kött. Jag står fast vid det. ICA har däremot en lite intressant produkt i ICA Selection US Beef, som faktiskt går att äta. Det är nämligen ett kött som enligt dem själva är ett "amerikanskt finkött som utmärker sig vad det gäller smak, marmorering och mörhet" och faktiskt så tycker jag inte att dom överdriver. Köttet kommer från sorten Angus som är ett välkänt begrepp inom köttsammanhang, oftast benämnd i positiv favör. I sortimentet US Beef ingår det ganska många olika sorter som högrev, ryggbiff, luffarstek m.m. Den här gången har jag använt mig av Shoulder Cloud (benfri bogstek) i mitt första försök att skapa ett slaffsigt mästerverk. Jag har dessutom lyxat till det genom att baka egna hamburgerbröd och göra den dressingen som de använder på McDonals Big Mac. Mitt tips är ändå att köpa hamburgerbröd. Visst det är kul att göra allt själv, men det tar tid, mycket lång tid. För lång tid! Men visst, har du lust och känner att det är skoj så absolut, testa!

Big Mac dressingen är ganska simpel, men i mitt tycke väldigt god. Dessutom är den väldigt enkel att göra. Här till höger hittar du ett YouTube-klipp där någon form av kock från McDonalds själv visar hur du gör en Big Mac, inklusive dressing.

Om du ska följa receptet här nedan kommer du att behöva en köttkvarn, har du inte det så går det givetvis även att använda vanlig nötfärs som du köper färdigmald.
Men det är inte rätt.


Det här behöver vi (4 portioner):

Hamburgarna
800 g Shoulder Cloud (benfri bogstek)
Salt och peppar

Hamburgerbröd (4 st)
1 dl vatten
0,5 dl gräddfil
8 g jäst (pilligt, jag vet!)
1,5 msk socker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ägg
1 msk sesamfrön

Dressing a´la Big Mac
1 dl majonnäs
0,5 dl bostongurka
2 msk senap (gärna French´s Mustard)
1 msk vitlökspulver
1 msk lökpulver
1 msk paprikapulver


Så här gör vi:

Hamburgerbröd

1. Börja med hamburgerbröden, degen ska göras, knådas och jäsa så räkna med att bara degen tar 2-2,5 timmar att göra! Börja med att värma vattnet till ca 37 grader och rör ut jästen i det ljumma vattnet.

2. Blanda mjöl, salt, socker och smör i en bunke - knåda in smöret så att det blir en smulig röra.

3. Vispa upp ägget och tillsätt det i mjöblandningen tillsammans med jästvattnet och blanda runt tills det blir degigt. Om du har en hushållsmaskin så är mitt råd att använda den, vi ska nämligen knåda degen i ca 10 minuter, så använd den om du har en att knåda degen med.

4. När degen är färigknådad, lägger över plastfolie och låt degen jäsa i 1,5 timmar. Undertiden degen jäser kan du börja med att göra dressingen som du kan läsa hur du gör under punkt 8.

5. När degen är jäst så lägg upp den på ett lätt mjölat bord, degen kommer att vara VÄLDIGT klibbig, men det är helt enligt plan. Dela degen i 4 ungefär lika stora delar som du formar till en boll, så gott det går - den klibbiga degen är fortfarande enligt plan, men blöt händerna om det är allt för svårt att forma degen. Lägg "bollarna" på en ungsplåt med bakplåtspapper på, låt jäsa ytterligare 20 minuter på formen. Värm ugnen till 200 grader så länge.

6. När hamburgerbröden är ca dubbel så stora är det färdigjästa, ringla över lite sesamfrön och ställ in i ugnen i ca 13-15 minuter eller tills dess att de blir gyllenbruna på toppen.

7. Ta ut bröden och låt dem svalna, börja med hamburgarna som du kan läsa om under punkt 9.

Dressing a´la Big Mac

8. Blanda alla ingredienser i en bunke, rör om, klart.

Hamburgarna

9. Lägg hela köttbitarna på en skärbräda, salta och peppra rikligt på båda sidorna. Skär grova bitar som går ner i kökskvarnen.

10. Mal köttet i köttkvarnen, relativt grovt, forma biffar ca 200 gram per styck. Var noga med att inte pressa köttet för hård, då blir hamburgaren lite för hård och helt enkelt inte lika god.

11. Under tiden hamburgerbröden står och svalnar kan du börja steka hamburgarna, ca 3-4 minuter på varje sida.

12. Servera med en skiva lagrad ost och saltgurka - 12 punkter, nytt rekord.

Läs mer om denna och kommande hamburgare på sidan Battle of the burgers.

1 kommentar:

  1. Spännande att prova om den smakar som den ska, tack för tipset!

    SvaraRadera