tisdag 4 december 2012

Hemmagjord majonnäs

! @ #% *&
Just det ja, en blogg hade jag ju också. Jag började fundera lite på varför jag av ren reflex tog kort på allt jag åt..

Det är början på december och jag har bara ätit ett julbord. Detta är inte okej. Q4 förra året hade jag besökt tre julbord vid det här laget, så den här utvecklingen gillar jag inte alls. Julbordet som jag faktiskt har ätit var desto bättre däremot, mycket av allt och allt av mycket. Gott dessutom, så det är ju synd att klaga. Det var ett knytkalas där vi alla tog med oss något till julbordet. Jag hade med mig silltårta och rödbetssallad. Vid tillagningen av rödbetssallad fick jag för mig att göra den så hemmagjord att jag själv nästan häpnade. Planen var att koka rödbetor, göra egen senap och majonäs och då endast behöva tillsätta en köpt crème fraîche. Men efter att majonnäsen skurit sig 5 gånger fick jag nog och orkade inte ens försöka längre. Istället fick det fick bli inlagda rödbetor och köpt senap. Efter att jag hämtat mig från förlusten mot majonnäsen var jag ändå väldigt nöjd med resultatet. Tillagningen av silltårtan förflöt desto bättre och bjöd som tur var inte på några större motgångar. Tyvärr lyckades jag i all julyra glömma att ta kort på dessa läckerheter men den fö******de majonnäsen kan ni få beskåda.

Ett tips, om/när majonnäsen skär sig går den ganska enkelt att rädda genom att tillsätta en äggula till som du försiktigt rör ned.

Det här behöver vi (ca 2-3 dl majonnäs):
2 äggulor (men ladda med ett gäng till OM det skär sig)
1 tsk citronjuice
1,5 tsk senap (ta en senap du tycker om, jag använde vanlig stark senap som blev bra)
2 krm salt
1 krm vitpeppar
2,5 dl matolja

Så här gör vi:
1. Vispa ihop äggulorna, juicen från citronen, senap, salt och peppar kraftigt. Du kan med fördel använda en elvisp.
2. Börja att tillsätta oljan, först droppvis FÖRSIKTIGT!! Rör hela tiden och fortsätt tillsätta oljan. Vispa hela tiden ut oljan till en krämig och jämn röra.
3. När oljan är slut är du förhoppningsvis klar. Om du inte stöter på trassel så tar det inte mer än 10-15 minuter att vispa ihop sin egen majonnäs som faktiskt blir godare hemmagjord.

1 kommentar: