måndag 7 januari 2013

Italienska köttbullar i tomatsås

Förra veckan kollade jag på den klassiska filmen Goodfellas (Maffiabröder) som handlar om ett gäng gangsters från 50- till 70-talet. I en scen samlas alla gangstrarna för att laga mat ihop, tillsynes med stor omsorg och kärlek. Det var något med just detta som jag tyckte såg helt fantastiskt trevlig ut. Hade jag varit född i Italien på 1920-talet hade jag lätt kunnat se mig själv ståendes i ett kök där jag tjafsat med ett gäng småtjocka gubbar om hur många lökar det skulle vara i tomatsåsen. I filmen gick dom här småtjocka gubbarna förvisso ut och sköt folk mellan måltiderna, vilket jag nog hoppat över. På sin höjd hade jag nog stått längst bak och hyttat lite med näven. Men scenen var fin. 

I alla fall så blev jag rejält sugen på italienska köttbullar i tomatsås som dom ständigt och jämt pratade om i filmen. Enligt en av replikerna var köttbullarna tvungna att innehålla kalv-, nöt- och fläskfärs för att få kallas köttbullar. Givetvis lyssnade jag på detta manusskrivna yttrande och kilade i väg och köpte både kalv- och blandfärs. Dessutom har jag sedan tidigare fått tips på hur riktiga Italienska köttbullar ska tillagas av en servitör på den italienska resturangen Ernesto här i Kalmar. Tipset var enkelt: koka på låg temperatur under lång tid och använd russin och pinjenötter i köttbullarna för att få dem saftiga och goda. Med detta i åtanke vävde jag ihop det fiktiva och verkliga tipset och gjorde ett gäng fantastiskt trevliga italienska köttbullar i tomatsås.


Det här behöver vi (6 personer):


Köttbullarna: 

400 g kalvfärs

400 g blandfärs

0,5 dl russin

2 msk pinjenötter

2 tsk salt

1 tsk svartpeppar (nymald)

2 msk mjölk

1 solovitlök (går givetvis även bra med ca 3-4 klyftor vanlig vitlök)

2 äggulor

75 g riven parmesanost


Tomatsåsen:

1000 g krossade tomater (2 förpackningar á 500 g)

500 g passerade tomater ( 1 förpackning á 500 g)

1,5 dl rödvin

2 solovitlökar (eller ca 7-8 klyftor vanlig vitlök)

2 gula lökar

1 kruka oregano (alt. 0,5 dl torkad oregano)

1 msk franska örter

1 tsk sambal oelek

2 msk socker

1 dl vatten

Olivolja

Salt o peppar


Tillbehör:

Pasta för 6 personer

1 kruka persilja

Parmesanost



Så här gör vi:

1. Finhacka den gula löken och vitlöken, fräs sedan löken mjuk i en het gryta med olivolja i. Håll därefter på tomaterna, vattnet, rödvinet, sambal oelek, lägg i kryddorna och sockret, koka upp och rör om väl.

2. När tomatsåsen kokat upp, sänk värmen och låt småputtra under lock i 2-2,5 timmar.  Hacka och tillsätt den färska basilikan och smaka av med mer salt, peppar, kryddor och socker. 

3. När såsen kokat i 1,5-2 timmar börjar vi med köttbullarna. Grovhacka russin och pinjenötter och lägg i en bunke tillsammans med köttfärsen. Finhacka vitlöken och lägg i bunken tillsammans med övriga kryddor, mjölken och de båda äggulorna. Riv sedan ner parmesanosten fint i köttfärssmeten och blanda sedan väl.

4. Blöt händerna och forma köttbullarna. Jag vill gärna ha mina italienska köttbullar hyfsat stora, ungefär som en pingisboll. Men om du vill ha mindre bullar, ja då gör du mindre bullar.

5. Jag försteker inte köttbullarna utan lägger försiktigt ner dem råa i tomatsåsen och rör om sakta så att alla köttbullarna blir täckta med sås. Låt koka ytterligare 30-60 minuter beroende på köttbullarnas storlek.

6. För att vara på den säkra sidan kan du ta upp en köttbulle och kolla om den är färdiglagad. När köttbullarna är klara, sänk värmen nästan helt och sätt igång att koka pastan enligt anvisningar på förpackningen. Serveras rykande varm med ett par riv parmesanost och grovhackad persilja på toppen.


1 kommentar:

  1. I receptet står det 1 kruka oregano och i texten står det basilika.... vilket ska det vara?

    SvaraRadera