onsdag 12 december 2012

Rökig cheesburgare med cheddarstomp‏

Så var det då dags för ännu en burgare. Som ni kanske tidigare har läst så tokhyllade jag Texas Longhorn för ett par inlägg sedan. För att inte släppa deras smaker helt så köpte jag med mig en flaska av deras steak sauce som är en rökig, söt och grillig (hittepåord, check!) sås, typ. Vid tillagningen av förra veckans hamburgare bjöd jag till rejält genom att baka egna hamburgerbröd, den här gången blev det betydligt mer stillsamt då jag nu istället köpte bröden. Bröden jag nu använde var hamburgerkedjan Max Friscobröd, de går att köpa i de flesta matbutiker och är väldigt, väldigt goda. Köttet jag använde nu var 100% högrev vilket är ett ganska typiskt och tacksamt kött att använda till just hamburgare då de innehåller en del fett som saftar till det hela. För att få lite fart på burgaren har jag även använt steak sauce i själva hamburgersmeten. Till sist så blandade jag till en snabb, enkel men framförallt god dressing. Som om inte detta vore nog så toppade jag det hela genom att göra en cheddarstomp som egentligen är potatismos med cheddarost, surprise!

Om du inte har en flaska av Texas Longhorns steak sauce hemma så deppa inte för det, det går nämligen precis lika bra att använda en annan rökig hickory- eller BBQ-sås. Det är den rökta och grillade smaken vi vill åt. Likt mitt förra hamburgerrecept behöver du en köttkvarn för att mala köttet, men om det krisar går det rent tekniskt även att använda köpt nötfärs.

Det här behöver vi (4 personer):

600 g högrev

0,5 dl Steak sauce/hickory/BBQ-sås (rökig)

25 g smör (till stekning)

Salt och peppar



Dressing

2,5 dl gräddfil

1-2 dl bostongurka

2 msk ketchup

0,5 msk senap

1 tsk lökpulver

Salt och peppar



Cheddarstomp

800 g potatis

25 g smör

Standardmjölk

2 skivor cheddarost (hamburgerost)

Salt och peppar



Tillbehör

Steak sauce/hickory/BBQ-sås

Inlagd gurka

0,5 gul lök

Cheddarost (hamburgerost)

Sallad

Så här gör vi:

1. Börja med att skala potatisen, lägg i en kastrull med vatten och koka ca 20 min eller tills potatisen är mjuk.

2. Skär högreven i bitar som går ner i köttkvarnen, salta och peppra köttet och kör det sedan i köttkvarnen. Färsen lägger du sedan i en bunke och blandar i steak sauce/hickory/BBQ-sås rör om försiktigt och forma bollar ca 150 gram/styck, platta ut till runda jämnstora hamburgare.

3. Stek hamburgarna 3-6 min på varje sida beroende på hur stora de är, sätt ugnen på 100 grader.

4. Under tiden som hamburgarna ligger i pannan börjar vi med dressingen. Blanda alla ingredienser i en bunke, smaka av med salt och peppar. Du kan styra och variera smaken och styrkan med senapen och ketchupen, rör om och ställ kallt.

5. När hamburgarna är färdigstekta, lägg dem i en ugnsäkerform, lägg på cheddarost och ställ in i ugnen tills osten har smält.

6. När potatisen är klar häller du av vattnet, lägg i smör och cheddarost och rör om. Blanda i mjölk vispa tills du fått en bra konstisens på moset, smaka av med salt och peppar.

7. Skriva lite gul lök, sallad, inlagd gurka och s
teak sauce/hickory/BBQ-sås i ett snaps glas vid sidan om och servera de ostsprängda burgarna på direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar