söndag 4 november 2012

Inkokt lax med citrussallad


Jag lagar inte alltid makaroner och korv på tisdagar, uppenbarligen. I kväll blev det minsann lax, inkokt sådan. Jag har egentligen aldrig tyckt om att tillaga fiskrätter av den enkla anledningen att jag varit enormt usel på det, om man inte velat ha sin fisk very well done vill säga. Nu har jag däremot fått lite finess på tillagningen och helt plötsligt tycker jag att det är ganska så trevligt och smidigt att koka fisk. Metoden jag använder är gammal och beprövad, men fisken blir bra och smakar gott, så jag är nöjd.

Det här behöver vi:
4 st laxfiléer (fryst eller färsk)
0,5 dl vitvinsvinäger eller vanligt vitt vin
1-2 st gula lökar
3 st morötter (2 till lagen och 1 till salladen)
2-3 tsk salt, efter smak
8-10 grönpepparkorn (vit- eller svartpeppar går också fint)
2-3 lagerblad
0,5-1 msk torkad timjan
Vatten
Blandad sallad
0,5 st citron
2 st klementiner
0,5 msk olivolja

Så här gör vi:
1. Börjar med att hälla upp vatten i en kastrull. Vattnet ska täcka fisken som ska i senare, så häll i så mycket vatten som det krävs.
2. För att få lite syra i lagen använder vi oss av vitvinsvinäger eller vanligt vitt vin, som vi häller ner i kastrullen med vattnet.
3. Grovhacka gul lök, ett par morötter och/eller lite andra rotfrukter som du har hemma och som du tror kan ge en trevlig smak, lägg i kastrullen. Lägg även i pepparkornen,  lagerblad och kanske en nypa torkad timjan, efter smak.
4. Koka upp lagen och låt koka 10-12 minuter för att få smak.
5. Undertiden som vattnet kokar förbereder vi laxen och salladen. Salta och peppra laxen rikligt på båda sidor. Skala klementinen med kniv(!), är du på humör så filéar du bitarna, annars bara skär dom i klyftor. Riv moroten och lägg i en skål med salladen. Lägg i klementinerna, ringla över lite olivolja och dela en citron och klämt ur saften från ena halvan. Blanda och klart för servering. 
6. När lagen har kokat klart, ta av kastrullen från plattan och ställ den på en kall platta eller ett underlägg, lägg i fisken och låt stå i 7-10 minuter beroende på laxens storlek.
7. När tiden har gått plockar du upp ett gäng perfekt kokta laxbitar. Grattis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar