fredag 23 november 2012

Egenkryddad snaps - del 2


Läs även:

Egenkryddad snaps - del 1

Julsnapsen 2013

Sist jag pratade om egenkryddad snaps blev det just bara prat för min egen del, jag gjorde aldrig någon faktisk kryddning, mer än här på bloggen då. Så nu börjar det brinna i knutarna om vi vill få någon smak på spriten till jul. Jag har valt att göra två snapsar, en helt egenkryddad och en vars kryddblandning jag köpt på nätet från Krusmyntagården på Gotland. Den köpta varianten är en Gotlandsakvavit som bland annat är kryddad med kummin, anins och malört, så det ska bli spännande att prova på. Den andra är en egen komposition som vi kan anta kommer att bli ganska.. Smakrik.. Den består nämligen av en salig blandning av för mig kända och okända smaker så resultatet blir troligtvis helt otroligt bra eller dåligt, vi får se. En snapsens all-in är det i alla fall.
Likt det jag skrev i, den nu kallade, egenkryddade snaps del 1 blandar vi alla ingredienser i en skål/flaska som går att försluta helt, häll på en skvätt brännvin och låt stå. Skaka på skålen/flaskan varje dag. 2-3 dagar innan innehållet ska svepas silar du drycken genom ett kaffefilter 1-2 gånger. Låt sedan stå och serveras i en finare flaska.
Kryddblandningen från Krusmyntagården? Den och några till hittar du påwww.krusmynta.se.

Det här behöver vi för 1 flaska egenkryddad snaps:
700 ml okryddat brännvin (ex vodka eller brännvin special)
2,5 tsk fem peppar (kryddan med 5 pepparsorter, dööh)
1 tsk kryddpeppar
2 tsk fänkål (kryddan)
2 tsk kummin
1 tsk anins
0,5 dl russin
4 tsk korianderfrön
1 st pomeransskal
2 lagerblad

Så här gör vi:
1. Blanda alla torra ingredienser i en burk eller tom flaska, fyll upp med brännvin så att det täcker allt. Låt stå i rumstemperatur.
2. Skaka lätt på burken/flaskan varje dag, så att innehållet rörs om.
3. Ju längre essensen får stå, ju mer smak får den. Essensen måste minst stå i 5-6 dagar för att få någon smak överhuvudtaget. Ett par-tre dagar innan snapsen ska brukas grovsilar du innehållet till en annan burk, därefter silar du innehållet 1-2 gånger genom ett kaffefilter.
4. Smaka av essesen och späd ut med så mycket brännvin som behövs för att få den styrkan på smaken som du önskar.
5. Häll upp den färdiga snapsen i en fin flaska, låt stå orörd tills du ska servera den för att få en så klar och fin färg som möjligt. 
6. OBS! Jag har ingen som helst aning om hur detta kommer att smaka så om du vill ha ett säkert kort rekommenderar jag att du istället följer mitt tidigare recept på en mer klassisk snaps, som du hittar här. Men hur kul är det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar